Za sprawą stosunkowo niskiej ceny biletów oraz krótkiego czasu podróży – w porównaniu do innych środków komunikacji, popularność podróży lotniczych nie maleje. Jednak co zrobić, kiedy spotka nas tak nieprzyjemna sytuacja jak odwołany lot? Poniżej garść informacji dotyczących praw pasażerów lotów wewnątrz Unii Europejskiej.
Rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego
Podstawowym źródłem prawa, w którym uregulowano zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku m.in. odwołania lotu jest Rozporządzenie Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Przewidziane w Rozporządzeniu regulacje gwarantują określone prawa wszystkim podróżnym niezależnie od tego, czy korzystaliśmy z usług tradycyjnego przewoźnika, linii lowcostowych czy też podróżowaliśmy lotem czarterowym.
Prawa pasażera w przypadku odwołania lotu
W przypadku odwołania lotu pasażerowie mają prawo wyboru pomiędzy:
– zwrotem w terminie 7 dni pełnego kosztu biletu po cenie, za jaką został zakupiony,
– zmianą planu podróży na porównywalnych warunkach w najwcześniejszym możliwym terminie,
– zmianą planu podróży na porównywalnych warunkach w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w zależności od dostępności wolnych miejsc.
Niezależnie od powyższego pasażerowie otrzymują pomoc od obsługującego przewoźnika lotniczego w postaci:
– posiłków oraz napoi w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;
– zakwaterowania w hotelu gdy występuje konieczność pobytu przez jedną lub więcej nocy oraz gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;
– transportu pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.
Co ciekawe rozporządzenie przewiduje również, iż pasażerowie odwołanego lotu mają prawo do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.
Odszkodowanie za odwołany lot
Poza powyższymi gwarancjami, rozporządzenie reguluje również kwestię odszkodowania przysługującego za odwołany lot. Jeżeli trasa lotu wynosiła do 1500 km odszkodowanie wypłacane jest w kwocie 250 EUR. Dla lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych o długości od 1500 do 3500 km przewidziano odszkodowanie w kwocie 400 EUR. Natomiast odszkodowanie dla wszystkich pozostałych lotów opiewa na kwotę 600 EUR.
Warto zauważyć, że przewoźnik ma prawo pomniejszenia odszkodowania przewidzianego za odwołany lot o 50%, jeżeli pasażerom zaoferowano zmianę planu podróży na alternatywny lot, którego czas przylotu nie przekracza planowanego pierwotnie o 2 godziny w przypadku lotów do 1500 km, 3 godziny w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km oraz innych o długości od 1500 do 3500 oraz o 4 godziny w przypadku pozostałych lotów.
Zgodnie z rozporządzeniem odległości mierzone są metodą trasy po ortodromie, nie jest to więc rzeczywista odległość, którą pokonalibyśmy np. samochodem.
Kiedy odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje?
Niestety, prawo do odszkodowania w powyższej wysokości nie przysługuje, jeżeli pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu:
– co najmniej dwa tygodnie przed planowanym czasem odlotu,
– w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowanym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej na dwie godziny przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowanym czasie przylotu,
– w okresie krótszym niż siedem dni przed planowanym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowanym czasie przylotu.
Nadzwyczajne okoliczności jako przyczyna braku odszkodowania za odwołany lot
Kolejną sytuacją, w której przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty jest możliwość dowiedzenia przez linie lotnicze, że odwołanie było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Pojęcie „nadzwyczajnych okoliczności” oraz „racjonalnych środków” jest tak szerokie, że trudno byłoby wymienić wszystkie sytuacje, które mieszczą się w ich granicach. Niewątpliwie jednak linie lotnicze dbając o własne interesy niejednokrotnie zasłaniają się tymi klauzulami, próbując uniknąć wypłaty odszkodowania. Zdarza się, że w odpowiedzi na wniosek o wypłatę rekompensaty za odwołany lot lub w odpowiedzi na reklamację pasażera przewoźnicy podają wyłącznie taką informację, że odwołanie lotu było spowodowane okolicznościami o nadzwyczajnym charakterze, nie podając realnej przyczyny.
Jednakże takie podejście linii lotniczych powinno spotkać się ze zdecydowaną reakcją klientów, którzy mają prawo wiedzieć, jaka była prawdziwa przyczyna odwołania lotu. Nie może być przecież tak, że linie lotnicze będą wypłacały rekompensaty wedle własnego uznania. W ich interesie jest bowiem zakwalifikowanie każdej przyczyny odwołania lotu jako mającej charakter nadzwyczajny.
Z jaką sytuacją mają Państwo do czynienia w Waszym przypadku? Warto porozmawiać z adwokatem, który pomoże ocenić sytuację. Zapraszam do kontaktu.